Voir le contenu
Citroën istorija

CITROËN: 100 GODINA ODVAŽNOSTI I INOVACIJA

NASLEĐE CITROËN

Od 1919. brend Citroën pokazuje odvažnost i nepogrešivu humanu privrženost.

Ima više od 100 godina naslijeđa i preko 300 modela od kojih su neki ušli u istoriju.

Pozivamo vas da zaronite u ovu epsku istoriju koja je započela vizionarskim genijem Andréa Citroëna.

ISTORIJA LOGA CITROËN 

Dok je bio u Poljskoj 1900. godine, André Citroën uči o novom procesu metalnih zupčanika. Jedan od sistema koristi ševrone. Ovaj inženjer i budući osnivač Citroëna kupuje licencu i prilagođava je za svoje francuske fabrike. Zatim bira da dupli ševron bude amblem njegove prve kompanije.

100 GODINA ISTORIJE

1919 ANDRÉ CITROËN
Smelost. Kreativnost. Tehnologija. Tri reči koje ilustruju viziju André Citroëna, pionira automobilske industrije. 1919. počinje velika Citroën avantura, lansiranjem Citroën Type A. 
1921-1922 REKLAMA NA PARISKOM NEBU
Godine 1921. Citroën predstavlja 2. model u svojoj gami: B2. Zatim dolazi Citroën 5HP na Salonu automobila u Parizu. Kako se izložba otvara, avion ispisuje reč Citroen na nebu iznad francuske prestonice. 
1922-1924 EKSPEDICIJA KROZ SAHARU I AFRIKU
Da bi pokazao pouzdanost svojih automobila, André Citroën je 1922. godine poslao svoj poluguseničar B2 od 10 KS preko pustinje Sahare. Nakon uspeha, dve godine kasnije organizuje Crnu ekspediciju, prelazeći Afriku sa severa na jug. 
1926-1930 CITROËN B14, C6 1 I C4
Godine 1926. Citroën predstavlja svoj B14, automobil za masovno tržište sa luksuznim karakteristikama. To je veliki uspeh. Tri godine kasnije to je C6 1, prvo brzo komercijalno vozilo u Francuskoj. 1930. dolazi komercijalni C4, sa odvojivim sedištima i vratima prtljažnika iz 2 dela. 
1931 ŽUTA EKSPEDICIJA U AZIJI
Pet godina nakon Crne ekspedicije Citroën prelazi azijski kontinent od Bejruta do Pekinga. Nazvana „Citroën ekspedicija u centralnoj Aziji", cilj Žute ekspedicije je da dokaže tehničke kvalitete vozila celom svetu. 
1932-1934 CITROËN ROSALIE i TRACTION AVANT
Pre Sajma automobila u Parizu 1932. godine, Citroën najnovija verzija, dostupna u modelima 8, 10 i 15CV, izazvala je pometnju. Pod nazivom „Rosalie“, već obara brzinske rekorde na stazi. Traction Avant je revolucija iz 1934. godine, nazvana zbog pogona na prednjim točkovima. 
1935 CITROËN SE SUOČAVA SA FINANSIJSKIM PROBLEMIMA
Lansiranje Traction Avant ne rešava ozbiljne finansijske poteškoće sa kojima se kompanija suočava. Krajem 1934, da bi izbegao propast brenda, Michelin kupuje Citroën. André Citroën umire 3. jula 1935. Pjer Bulanže postaje izvršni direktor. 
1936-1939 TRACTION AVANT 15-SIX i TUB
Godine 1938. 15-Six se pridružuje porodici Traction Avant. Udoban je i brz i nosi nadimak „Kraljica puta“. Sledeće godine, TUB cilja na profesionalce sa značajnom novinom: bočnim kliznim vratima za utovar. 
1945-1947 OBNOVA FABRIKE CITROËN JAVEL 
Tokom Drugog svetskog rata, fabrika Javel je bombardovana. Od 1945. se obnavlja. U oktobru 1946. Citroën predstavlja 3 nova modela na Sajmu automobila u Parizu: 11 B, 11 BL i 15/6. Na događaju takođe može da se vidi prva prezentacija Type H, koji je nasledio TUB. 
1948-1950 PREDSTAVLJANJE CITROËN 2CV
2CV je predstavljen na Sajmu automobila u Parizu. Ovaj novi pristup individualnom transportu će do 1990. godine proizvesti 5 miliona ovih automobila. 1950. godine izlazi kombi verzija, sa 250 kg tovarnog prostora, brzinom od 60 km/h i potrošnjom od 5 l/100 km. 
1955-1958 DS i CITROËN ID 19 
1955. godine  Citroën predstavlja DS na Sajmu automobila u Parizu. Dizajniran od strane Flaminija Bertonija, predstavlja aerodinamičnu i estetsku revoluciju. 1958.godine ID 19 pobeđuje na reliju u Monte Karlu. Nakon toga, Citroën odlučuje da učestvuje i na drugim trkama. 
1960-1969 CITROËN AMI 6, DYANE i MÉHARI
1960. godine, Ami 6 je lansiran širom Evrope. Godine 1967, Dyane koristi mehaniku 2 CV-a, ali ima svestranost karavana. Godine 1968. Mehari ponovo potresa stvari. Terenski i za sve namene, ovaj automobil sa plastičnom karoserijom postaje ikona. 
1970-1974 CITROËN SM, GS I CX
Luksuzni i sportski Citroën SM lansiran je 1970. godine, unapređujući inovacije DS-a. Iste godine, GS se ističe po najaerodinamičnijoj karoseriji. 1974. godine, hidropneumatsko oslanjanje CX-a i futuristička kontrolna tabla ističu vozilo. 
1976-1978 CITROËN LN, LNA I VISA
1976. godine po prvi put je predstavljen CX, a zatim i LN. LN odgovara na naftnu krizu sa najmanjim motorom u klasi. 1978. dolaze LNA i Visa. Ovo su prvi standardni automobili sa integrisanim elektronskim paljenjem. 
1980-1987 2 CV CHARLESTONE, CITROËN BX ET AX
Ograničeno izdanje 2CV Charleston dolazi 1980. Njegova dvobojna karoserija je veoma popularna i masovno se proizvodi. Godine 1982, BX je izazvao pometnju, moderan hečbek limuzina sa 5 vrata i 5 sedišta. Četiri godine kasnije AX pravi iznenađenje. 
1989-1994 CITROËN XM, ZX i JUMPER
XM je povratak u premium klasu sa hidroaktivnim ogibljenjem. Prvi u svetu je proglašen za automobil godine i dobio je 14 nagrada. Godine 1991. ZX je imao klizna zadnja sedišta sa podesivim naslonom. 1994. Citroën lansira Jumper sa Peugeot-om i Fiat-om. 
1995-1998 CITROËN SAXO, BERLINGO i XSARA PICASSO
Citroën predstavlja Jumpy, lako komercijalno vozilo. Sledeće godine dolazi Citroën Berlingo, a slede Berlingo Multispace i Saxo. 1997. godine, za stogodišnjicu Sajma automobila u Parizu, Citroën predstavlja Xsara Picasso, kompaktni MPV.  
2000-2004 CITROËN C5 i C3
2000. Sajam automobila u Parizu dočekuje Citroën C5, kombinujući eleganciju i dinamiku. Dve godine kasnije, Citroën C3 je predstavljen u Francuskoj. Njegove obline podsećaju na 2 CV. Kao i njegov prijem! 
2005-2008 CITROËN C1, C6, C4 PICASSO i C-CROSSER
Proizvodnja C1 počinje 2005. Brend predstavlja C6, prepun tehnologije. Sledeće godine, C4 Picasso postaje prvi Citroën kompaktni MPV. Prvi SUV lansiran je 2007. godine, C-Crosser. U 2008. godini dolazi C3 Picasso, poznat po svom kapacitetu. 
2009 CRÉATIVE TECHNOLOGIE
Da bi obeležio rođendan svog osnivača, Citroën otkriva novi potpis brenda: Creative Technologie. Brend takođe predstavlja novi 3D logo sa zaobljenim hromiranim ševronima. Reč Citroën se pojavljuje ispod crvenim slovima. 
2010-2012 C-ZERO i DS LINE 
U 2010. godini Citroën kreće u svet električnih vozila sa C-Zero. Prvi u dugom nizu! Iste godine lansira se  DS linija sa prvim modelom DS3. Naredne 2011. godine sledi DS4, podignuti kupe sa 4 vrata. U Šangaju se predstavlja DS5. 
2014-2015 C4 CACTUS i E-MÉHARI
2014. godine Citroën predstavlja C4 Cactus, alternativu kompaktnim limuzinama koja kombinuje korisno i estetski. Krajem sledeće godine E-Mehari, uzbudljiv 100% električni kabriolet sa 4 sedišta, predstavlja moderan omaž Mehariju iz 1968. godine. 
2017-2019 CITROËN SUV
U 2017. dolazi prvi Citroën SUV, C3 Aircross. Sledi C5 Aircross, udobno vozilo zahvaljujući Hidrauličnim progresivnim graničnicima® i naprednim komfornim sedištima Advanced Comfort. U 2019, Citroen C5 Aircross SUV Hybrid je prvi plug-in hibrid brenda. 
CITROËN STOGODIŠNJICA
Skup veka, deo proslave Citroën stogodišnjice održan je u La Ferté-Vidame. Ovo mesto je ikona brenda i rodno je mesto 2CV-a 1948. godine. Prisustvovalo je više od 10.000 kolekcionara, 4.200 automobila i preko 60.000 ljudi. 
2020 AMI
Početkom 2020. godine Citroën je privukao celo tržište sa AMI, nekonvencionalnim rešenjem za mobilnost. Električni i ultra-kompaktan, dostupan je svima, nije potrebna vozačka dozvola, kao i sa a la carte pristupačnim ponudama. 

CITROËN ORIGINS VIRTUELNI MUZEJ

Pokrenut 2016. godine i dostupan u 65 zemalja, ovaj virtuelni muzej prikazuje kolekciju od 83 kultna Citroën modela. 

Nudi jedinstveno impresivno iskustvo, kako vizuelno tako i zvučno, dok otkrivate modele brenda, u 3D rezoluciji, kako enterijera tako i eksterijera.

CITROËN KONZERVATORIJUM

Citroën je izgradio automobilsko nasleđe bez premca od 1919. do današnjih dana. Ovo nasleđe dobija počast u Konzervatorijumu u Aulnay-sous-Bois, muzeju u kojem se nalazi jedna od najvećih kolekcija vozila na svetu, više od 400 istorijskih modela. 

Ne zaboravljajući industrijske i komercijalne arhive koje prate istoriju kultnog brenda.